AIXÍ HA ESTAT EL TERCER DIA DE LA 21A SETMANA DE LA COMUNICACIÓ
Avui, 17 d'abril, la tercera jornada de la 21a Setmana de la Comunicació, s'ha iniciat amb la ponència de Nil Montilla, guionista de Crims, i Irene Forment, documentalista del mateix programa.
En aquesta sessió, titulada "Les 3 "R" de l'èxit de Crims", han explicat els secrets que hi ha darrera el programa i la manera en què es desenvolupa. La productora del programa, True Crime Factory, dirigida per Carles Porta, treballa amb una estructura la qual han desglossat pas a pas els dos ponents. Montilla i Forment han destacat els tres pilars fonamentals en l'èxit de Crims: el rigor, el ritme narratiu i el respecte. El rigor periodístic és vital per a l'equip de Crims i per això han explicat com treballen amb fonts primàries, documents oficials i testimonis per tal d'explicar els casos amb precisió i veracitat. Un departament legal s'encarrega de corroborar tota la informació i garantir la legalitat dels continguts abans d'emetre'ls.
Segons ells, per fer un True Crime cal explicar els fets amb exactitud, però també captar l'atenció de l'espectador i això és un altre punt important en el moment de triar els casos. Aquí entra en joc el ritme narratiu. Casos que hagin estat jutjats i sentenciats, que sigui històries que atrapin, girs de guió i els ingredients per despertar interès, que siguin casos dels quals puguin disposar d'informació i fonts, són alguns dels paràmetres que utilitzen per triar-los per després explicar al públic. I com ha dit Montilla, explicar-los amb treball periodístic però com un conte per crear expectació i interès als espectadors. Per això, conèixer a fons el context i els protagonistes de cada cas és clau per teixir una història sòlida i captivadora, tal com han explicat els ponents.
La tercera R és el respecte. El respecte és un element innegociable per a Crims. Evitant el "morbo" i la sensacionalització, l'equip del programa busca narrar els casos amb sensibilitat cap a les víctimes i les seves famílies, apuntava Forment. Irene Forment ha explicat com la recerca d'informació, entrevistes, cerca en hemeroteques, recerca de possibles fonts, revisar documentació en l'arxiu relatiu a cada cas i consultar les sentències i aquells documents oficials per construir el relat són les principals funcions d'una documentalista del programa.
Per part del guionista Nil Montilla, ha comentat com s'encarrega de preparar i fer les entrevistes a les persones que seran protagonistes de cada història. Amb aquest material s'elaboren les primeres estructures del programa. Un cop feta l'estructura es comença a elaborar les primeres versions del que serà el capítol final, explicava el guionista. A partir d'aquí gravacions i revisions per a posar el capítol a punt. I com han apuntat els dos integrants d'aquest programa d'èxit en totes les seves versions, parlen especialment de la vida de totes aquelles persones formen part de la història que narren.
A partir de les sis de la tarda, Carles Pérez, locutor i presentador de "El mati i la mare que em va parir" a Ràdio Flaixbac ha estat el protagonista en la segona sessió del dia anomenada "Carles Pérez i els mornings". Com apunta en el nom de la sessió, Pérez ha parlat des dels seus inicis a la ràdio del seu poble, l'Ametlla del Vallès, on ja sentia una forta atracció per la música electrònica i com ha construït una carrera de 18 anys a Ràdio Flaixbac al capdavant d'un matinal diari.
Preguntat per la manera de crear i preparar el programa, ha explicat com el programa s'adapta a cada hora del matí, ja que l'audiència varia en funció del moment. Ha comentat que analitza l'Estudi General de Mitjans per conèixer el públic objectiu i adaptar-hi els continguts i com aplica el sentit comú a la gestió dels continguts i a la manera de fer ràdio.
El programa té una identitat pròpia que el diferencia dels altres matins radiofònics, ha dit Pérez, el qual "s'entrega al màxim al programa i treballa més que ningú". Carles Pérez ha remarcat la importància de creure fermament en el contingut que fa. I per això ha definit "El Matí i la mare que em va parir" com autèntic.
Tractar l'actualitat és un dels altres punts vitals per un matinal radiofònic. I per vital és la música a la vida de Carles Pérez, la qual n'ha expressat la importància en tots els moments.
Demà, Jordi Basté i Andreu Juanola, seran els encarregats de tancar la 21a Setmana de la Comunicació amb les seves ponències.
Si voleu més informació, podeu consultar el videoresum de la jornada al nostre canal de YouTube o també accedir a les entrevistes als ponents exclusives del compte de TikTok.